Regnbågsmat – färgrik mat som håller dig ung och frisk
Regnbågsmat gör det enkelt att få i oss optimalt med näring. Genom att tänka i färger när vi väljer grönsaker, bär och frukt så får vi i oss massor av nyttiga fytokemikalier. Genom att äta olikfärgade grönsaker, frukt och bär, så kallad regnbågsmat, kan vi hålla oss friska och skjuta fram både åldrande och sjukdomar.

Troligen äter du redan lite färgrikt utan att tänka på det. Våra vanliga Svensson-grönsaker, tomat, gurka och morot, är faktiskt inte så tokiga. Om du lägger till gul paprika, banan och rödlök så har du fått med alla färger i regnbågsmaten.

Vitaminer kan försvinna vid ljus och upphettning av maten men dom nyttiga flavonoiderna försvinner inte. Upphettning kan tvärtom förbättra upptaget hos vissa grönsaker med upp till 50 procent. Så länge färgen finns kvar så finns också flavonoidernas goda egenskaper kvar. Ju starkare färg ett livsmedel har desto mer av den nyttiga substansen innehåller det.

Flavonoider motverkar sjukdomar och åldrande
Flavonoider är ett samlingsnamn för många olika komponenter och färgämnen i grönsaker, frukt och bär. Man tror att det finns mer än 20.000 olika flavonoider, varav cirka 4.000 har undersökts närmare.

Flavonoider är kraftfulla antioxidanter som kan skydda oss mot åldrande och sjukdomar. Antioxidanter kan stoppa dom fria radikalerna från att orsaka cellskador i våra kroppar. Exempel på antioxidanter är vitaminer, mineraler, enzymer och flavonoider. Vi kan också bilda antioxidanter själva i kroppen.

Det är viktigt att få i sig olika sorters antioxidanter och därför är regnbågsmat ett bra begrepp. Genom att äta färgrik regnbågsmat får du i dig mängder av flavonoider.

Regnbågsmatens hälsofördelar:
*ger koncentrerad näring
*skyddar kroppen mot stress
*förebygger cancer
*stärker immunförsvaret
*förebygger ögonsjukdomar
*förebygger hjärt- och kärlsjukdom
*förebygger inflammatoriska processer i kroppen
*optimerar cellfunktionerna
*stabiliserar blodsockret
*ger frisk hud
*skyddar hjärnan
*neutraliserar tungmetaller
*ökar blodcirkulationen

Regnbågsmatens färgskala
Genom att variera både livsmedel och färg kan du snabbt optimera din hälsa. Se till att blanda minst tre olika färger vid varje måltid och försök att få i dig minst fem olika livsmedel per dag. Källa Sund.nu

www.immun.se