Varför lider så många av benskörhet trots att vi dricker så mycket mjölk?

Nu verkar forskarna ha kommit något på spåret… Magnesiumbrist.

Problemet med benskörhet är inte att man får i sig för lite kalcium utan att man förlorar det man har i skelettet.

Magnesium behövs för att kroppen skall kunna ta upp kalcium. Magnesium styr nämligen upptaget och utnyttjandet av kalcium. Kalcium och magnesium samarbetar och utan magnesium avlagras kalcium istället i vävnaderna och inte i skelettet, därav benskörhet. För mycket kalcium kan vara direkt skadligt ifall man inte får i sig magnesium i tillräcklig mängd. Kalcium kan, vid brist på magnesium, göra att vävnader, organ och leder förkalkas (även hjärnan). Magnesium bidrar till att förhindra dessa kalkavlagringar och ser till att kalken hamnar där den ska.

Man säger att magnesium är absolut nödvändigt i över 300 biokemiska processer i kroppen, bl.a matsmältning, energiproduktion och ämnesomsättningen av protein, fett och kolhydrater. Nästan alla enzymreaktioner i kroppen är beroende av magnesium för att fungera.

Magnesiumbrist kan ge njursten, gallsten, sömnsvårigheter, muskelkramper, trötthet, utmattning, spändhet, ångest, nervösa besvär, depressioner, huvudvärk, migrän, lättretlighet, hörselstörningar, överkänslighet för oljud, yrsel, hyperaktivitet, psykos, stickande känsla och krypningar i kroppen, personlighetsförändring, svettningar, stark kroppslukt, hudskador, psoriasis, benskörhet, allergi, överkänslighet, förstoppning, orkeslöshet, stress och kanske t.om hjärtstillestånd.

Magnesium gör så att musklerna slappnar av. En hopdragen muskel kan vid magnesiumbrist inte släppa taget. Oregelbundna hjärtslag kan också vara ett tecken på magnesiumbrist.

Vid ryggskott kan brist på magnesium vara en bidragande orsak. Musklerna får kramp och sliter diskarna ur läge.

Magnesiumbrist tycks öka mottagligheten för cancer och bidrar till att frigöra mer histamin, vilket leder till allergiska besvär. Magnesiumbrist orsakar också förhöjda nivåer av adrenalin, vilket kan leda till en känsla av ångest.

Chokladbegär indikerar ofta brist på magnesium.

Barn med ADHD verkar ofta lida av magnesiumbrist. Ett tillskott av magnesium till dessa barn har visat på en minskning av deras hyperaktivitet.

Självmord bland studenter är den näst vanligaste dödsorsaken i USA. En fransk forskare vid namn ML Robinet har i en studie om självmordsstatistik jämfört geologiska kartor och statistik och där sett ett tydligt samband av mängden magnesium i marken och antalet självmord. Det är uppenbart,” påpekar M. Robinet, “att man inte begår självmord för att marken innehåller låga halter magnesium. Men de som regelbundet tog ett tillskott av magnesium hade ett stabilare psyke och klarade större motgångar.

Ett vanligt blodprov kan ge helt normala värden. Man måste leta inuti cellerna eftersom nästan hela organismens magnesiumlager finns inne i cellerna.

Forskare i Tyskland anser att det tar 6-12 mån att komma tillrätta med magnesiumbristen vid tillskott på 600 mg/dag.

Som med allt annat ska man inte överdosera magnesium, överskott utsöndras, men man bör inte överstiga 1500 gram/dag. Man kan få diarré om man tar mer magnesium än kroppen kan tillgodogöra sig.

Magnesium löser inte livets alla problem, bara de som beror på magnesiumbrist.

www.immun.se